با اصول طراحی نما ساختمان آشنا شوید.

در این محتوا با این سرفصلها آشنا می شویم:

یکی از مهمترین مراحل در معماری ساختمان، طراحی نما ساختمان است، زیرا اولین منظر است و به عنوان لباس ساختمان به شمار می رود. از نمای ساختمان تا حدودی می توان به هویت فضای داخلی آن پی برد. بنابراین زیبایی و جذابیت نما یکی از ویژگی هایی است که در ذهن کاربران و مخاطبان تاثیر بسزایی دارد. نمای ساختمان در کنار جذب و تأثیرگذاری بر مخاطب، در زیباسازی محوطه مسکونی و مناظر شهری مؤثر است. در این نوشته اصولی را بررسی می کنیم که رعایت آنها در زمان طراحی، به زیبا شدن هرچه بیشتر نما کمک می کند. با ما همراه شود:

نما چیست؟

وقتی به انواع ساختمان ها نگاه می کنیم، ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی نسبت به آن ها داشته باشیم. اینکه این نمای ساختمان چگونه به نظر می رسد تصادفی نیست؛ بلکه یک طراح حرفه ای با توجه به اصول متفاوت، آن نما را طراحی کرده است.

اگرچه نما، اغلب با ساختمان‌های قدیمی‌تر یا ساختمان‌های معتبر مرتبط است، اما هر ساختمانی می‌تواند نمای خاص خود را ایجاد کند. بسیاری از ساختمان های فهرست شده در مناطق حفاظت شده ممکن است محدودیت هایی برای تغییر نما داشته باشند. این نشان دهنده اهمیت آن ها نه تنها برای ساختمان، بلکه برای جوامع محلی و محیط است زیرا یک نما باید مرتبط با نمای کلی آن منطقه باشد.

چرا نما ساختمان مهم است؟

نمای ساختمان مهم است زیرا فرصتی برای تأکید بر طراحی است. بسیاری از ساختمان‌ها با طرح‌هایی نما می شوند که مقررات ساختاری را رعایت می‌کنند اما فاقد هر نوع زیبایی هستند. این تأثیر مخربی بر مکان‌هایی دارد که ما در آن زندگی می‌کنیم و ساختمان‌هایی که هیچ انرژی مثبتی ندارند.

علاوه بر زیبایی شناسی، نمای ساختمان نقش مهمی در بهره وری انرژی و همچنین ارتباط طراحی بیرونی ساختمان با طراحی داخلی دارد. با نوآوری های جدید در مواد، ایده ها و طراحی، نمای ساختمان می تواند فرصت های زیادی را برای ساختمان ها باز کند.

اصول طراحی نما ساختمان

در طراحی نما ساختمان این اصول را مد نظر داشته باشید:

رعایت تناسب رنگ در نمای ساختمان:

رنگ ، یکی از بارزترین ویژگی های بصری یک نما است که در صورت عدم انتخاب صحیح می تواند حتی کیفیت بصری بهترین طرح ها را با بهترین متریال از بین ببرد، بنابراین تناسب رنگ یک نما را مطلوب می کند. قبل از اجرا و ساخت نما می توانید طراحی نما را به یک طراح حرفه ای بسپارید تا با کمک نرم افزار طراحی سه بعدی، پیش از ساخت طرح مورد نظرتان را مشاهده کنید و تناسبات دقیق آن را بررسی کنید.

سازگاری عناصر استفاده شده:

تمام قسمت های نما باید به یک شکل طراحی و اجرا شود و تداوم در کل ظاهر نما دیده شود. نمای پیوسته نمایی است که شامل مجموعه ای از فرم های پراکنده نمی شود بلکه باید در طراحی قسمت های مختلف یک فرم کلی مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

نورپردازی نما:

نورپردازی نما به اندازه طراحی نمای ساختمان مهم است زیرا نورپردازی باعث می شود ساختمان در شب نیز مانند روز جلوه ی زیبایی داشته باشد. توجه داشته باشید که نورپردازی نباید خیلی خیره کننده باشد یعنی ابتدا نما قابل مشاهده باشد و سپس نورپردازی به چشم بیاید.

شفافیت بصری نمای ساختمان:

در برخی طراحی های نما استفاده از پنجره ها باعث جذابیت بیشتر آن نما می شود. در طراحی نما باید به طراحی این پنجره ها، موقعیت و ریتم آن ها توجه کرد و پنجره ها را در جای مناسبی در نما قرار داد تا تاثیرگذار واقع شود.

از یک عنصر شاخص استفاده کنید:

یکی از قسمت های نما را نقطه عطف آن در نظر بگیرید و طرحی متفاوت برای آن بسازید تا قسمت مورد نظر در مرکز توجه قرار گیرد. اگرچه با در نظر گرفتن عنصر شاخص در نما، تعادل کمتر می شود، اما در طراحی این عنصر شاخص توجه داشته باشید که این قسمت از نما در عین متمایز و برجسته بودن، باید با فرم کلی نما هماهنگ باشد. استفاده از عنصر شاخص باعث از بین رفتن یکنواختی طرح و ایجاد جذابیت بصری بیشتری می شود.

حال سوال این است که به چه دلیل باید نما طراحی کنیم؟

دلایل کلی طراحی نما برای ساختمان را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • جذابیت و ماندگاری ظاهر ساختمان
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر شرایط نامساعد جوی
  • جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به داخل ساختمان
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی در تمام فصول

یک طراح نما برای شروع طراحی، چه نکاتی را باید مدنظر بگیرد؟

  1. موقعیت جغرافیایی و موقعیت ساختمان
  2. بودجه کارفرما
  3. نوع کاربری و کاربری ساختمان هایی مانند مسکونی، اداری، ویلایی و ….
  4. نیازهای کاربران ساختمان
  5. عناصر مورد استفاده در ساختمان مانند پنجره ها، مصالح، گیاهان طبیعی، سبک طراحی و غیره

نمای مناسب را انتخاب کنید.

اکنون که با نکات مهم طراحی برای نمای ساختمان آشنا شدید، نوبت به انتخاب سبک نما می رسد. برای انتخاب نمای مناسب برای ساختمان بیش از هر چیز باید به نوع کاربری ساختمان توجه کرد. طراحی نما در هر واحد اداری، مسکونی، تجاری، ویلایی و … از سبک خاصی از طراحی نما پیروی می کند. نما باید هویت و کاربری ساختمان را نشان دهد. بنابراین شناخت کاربری ساختمان در نوع سبک مناسب برای نمای ساختمان بسیار موثر است.
علاوه بر نوع کاربری، یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب نوع نما برای ساختمان، بودجه کارفرما است. سبک انتخاب شده و مواد مورد نیاز برای طراحی باید با بودجه کارفرما هماهنگی کامل داشته باشد. بنابراین در این صورت باید با گروه معماری مورد نظر هماهنگی و گفتگو داشته و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

سبک های طراحی نمای ساختمان در ایران:

سبک نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انتخاب سبک به سلیقه افراد یا سبک زندگی و دیدکلی مکانی که قرار است نمای آن طراحی شود بستگی دارد. در ادامه مطلب انواع سبک های پرطرفدار نما در ایران را بررسی می کنیم.

_ سبک کلاسیک:

با نگاهی دقیق به معماری یونان و روم باستان می توان ویژگی های اصلی معماری کلاسیک را دریافت. این سبک به نوعی احساس لوکس بودن را القا میکند و جلوه ی تجملی دارد و در واقع این نماهای کلاسیک هستند که شهر را از یکنواختی در می آورند.

یکی از سبک های پر طرفدار برای نمای آپارتمان ، که در ایران نیز بسیار محبوب است، سبک رومی می باشد. این سبک جلوه و شکوه بیشتری نسبت به سایر سبک ها داشته و طرح شلوغی دارد. استفاده از المان های کهن و باستانی مانند مجسمه های رومی، کنده کاری، جزئیات چشم گیر و ستون های تزئینی از ویژگی های بارز این سبک نما می باشد. در صورتی که نورپردازی این ساختمان ها اصولی انجام شده باشد، می تواند جلوه خود را در شب نیز دو چندان کند.

از صفحه طراحی نما کلاسیک سایت، می توانید نمونه طراحی های انجام شده از نما کلاسیک توسط تیم طراح مجموعه ما را مشاهده کنید.

_ سبک مدرن:

معماری مدرن یک سبک جهانی است. در طراحی نمای آپارتمان به سبک مدرن از اشکال هندسی ساده، خطوط ،ترکیب اشکال به صورت نامتقارن، بام های مسطح، طرح های گسترده و آشکار استفاده می شود و ترکیب این طراحی با متریال مدرن روز مانند شیشه، فلز، بتن و… نمایی مدرن برای شما آشکار می سازد. در این سبک استفاده از تزئینات و جزئیات به حداقل می رسد.

نمونه طراحی نما مدرن را از اینجا ببینید.

_سبک مینیمال:

سبک ساده گرایی یا مینیمالیسم در ایران به ندرت دیده می شود. اصل در این سبک سادگی، عدم استفاده از تزئینات اضافه، کاربرد ساده و صریح فرم ها و استفاده از تعداد محدود مصالح است.

متریال های قابل‌ استفاده در نمای بیرونی ساختمان‌

پس از آشنایی با اصول طراحی نما و انواع سبک ها، وقت آن رسیده که انواع متریال مصرفی در این زمینه را بشناسیم.

متریال سنگ:

نمای سنگی از نماهای پرطرفدار در طول تاریخ است. این پوشش‌ها رنگ‌ها و بافت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که جلوه‌ای ظریف و متمایز به دیوارها می‌بخشد. علاوه بر این، سنگ همچنین دارای عایق عالی در برابر صوت و رطوبت است. این ماده بسته به نوع انتخاب شده به دلیل سختی و مقاومت با کیفیت خوب شناخته شده است.

متریال فایبر سمنت برد:

از متريال هاي صنعتي و نسبتا مدرن می توان به فايبر سمنت برد اشاره کرد. از خصوصیات این متریال شیک و کم وزن بودن آن است در نتیجه بار کمتری به ساختمان وارد می شود. اما این سبک بودن به معنی مقاومت کم آن نیست، بلکه اتصال این صفحه ها به زیرساخت با وجود چندین پیچ محکم یاعث جلوگیری از سقوط ساختمان می شود.این متریال ابعاد و رنگ بندی متفاوتی نیز دارد.

متریال شیشه:

در طراحی نما نیز شیشه یک متریال محبوب است. خود این نماها به جای ایجاد دهانه های متعدد، نور کافی را وارد ساختمان می کنند.. حفاظت و نگهداری در برابر نور خورشید دو عامل حیاتی برای نمای شیشه ای هستند.

متریال چوب:

چوب یک متریال شناخته شده و معروف است که مورد پسند بسیاری از افراد است. با این حال، این متریال دارای ویژگی های دیگری نیز هست که لازم است ابتدا از آن ها آگاه شوید و سپس آن را انتخاب کنید. حساسیت به رطوبت، تابش خورشید و تغییرات دما نمونه هایی از این ویژگی ها هستند. اگرچه چوب از زمان‌های دور در ساخت پناهگاه‌ها استفاده می‌شده است، اما همچنان باید از تماس آن در برابر آتش، رطوبت، حشرات و تشعشعات اطمینان حاصل کنیم.

متریال کامپوزیت:

این متریال در انواع نمای قابل استفاده است و جذابیت چشمگیری دارد. اگر اجرای نما با پانل های کامپوزیت به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا رفته، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت.

متریال آجر:

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

متریال بتن:

این روزها نماهای بتنی در حال جایگزین شدن متریال های معماری معاصر هستند. این ماده که با بافت های مختلف و سایه های خاکستری یا سفید ساخته شده است، نیازی به نگهداری جدی ندارد زیرا بسیار بادوام است. استفاده از بتن نمایی شیک و مدرن را برایتان دربر دارد.

طراحی نمای ساختمان با تری دی مکس:

اگر قصد طراحی نمای ساختمان را دارید بهترین کار این است که طراحی آن را به یک طراح حرفه ای بسپارید. با انجام این کار، طراح بر اساس متراژ نما و مکان ساختمان، و طرحی که مورد نظر شما نیز هست نما را در نرم افزار سه بعدی تری دی مکس طراحی می کند و در نتیجه شما در یک طرح سه بعدی نمای ساختمان با متریال مورد نظرتان را به صورت سه بعدی مشاهده می کنید و اگر نیازی به تغییرات بود پیش از اجرا و صرف هزینه های زیاد، در مرحله طراحی، تغییرات را اعمال می کنید.

قیمت طراحی نمای ساختمان:

اگر سوال شما این است که قیمت طراحی نما برچه اساس تعیین می شود؟ در ادامه چند مورد از این عوامل را بررسی می کنیم:

سبک طراحی نما:

یکی از مهم ترین عوامل موثر در تعیین سبک طراحی است. مثلا قیمت طراحی نمای کلاسیک بیش از نمای مدرن است و دلیل آن نقش و طرح های موجود در این سبک است.

تعرفه شرکت طراحی:

وقتی طراحی نما را برعهده یک طراح بگذارید باید هزینه طراحی را نیز مدنظر داشته باشید. توجه داشته باشید که به دلیل قیمت کمتر، طراحی را به هر آماتوری نسپارید.

ابعاد ساختمان:

هرچه ابعاد نمای شما بیشتر باشد مسلما به نسبت آن هزینه ها نیز افزایش خواهند یافت. می توان گفت این هزینه با تعداد طبقات ساختمان ارتباط مستقیم دارد.

نحوه براورد هزینه طراحی نما در مجموعه ما هم براساس سبک کار و ابعاد انجام می شود . برای اطلاع از قیمت طراحی صفحه تعرفه های طراحی را مشاهده کنید.

طراحی نمای ساختمان انلاین:

اگر قصد طراحی و اجرای نمای ساختمان مورد نظرتان را دارید، می توانید طراحی نما را به طراحان حرفه ای ما بسپارید، زیرا تخصص ما تبدیل تصور شما به یک طرح دقیق و حرفه ای آماده اجرا است. می توانید از این صفحه سفارش خود را ثبت کنید. همچنین برای دریافت مشاوره طراحی نما ساختمان با این شماره تماس بگیرید: 09014952991

دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که این نوشته را پسندیدید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
Pinterest
WhatsApp
Telegram
Email
Print

ثبت سفارش طراحی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از مجموعه پلنرس و ثبت سفارش طراحی دو بعدی ، سه بعدی و محاسبات سازه روی لینک زیر کلیک کنید:

ثبت سفارش طراحی​

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از مجموعه پلنرس و ثبت سفارش طراحی دو بعدی ، سه بعدی و محاسبات سازه روی لینک زیر کلیک کنید: